וא נאחד האתגרים החשובים בניהול המלאי: הפחתת המלאי העודף. מהו מלאי עודף? האם קיים קשר בין הפחתת המלאי העודף לשיפור הרווחיות? ארגונים רבים מבינים שמלאי עודף גורם להם לעלייה בהוצאות החזקת המלאי ופגיעה ברווחיות ולכן כדי להבין כיצד ניתן להפחית מלאי עודף, ראשית עלינו לשאול מהם הסיבות שגורמות למלאי עודף ומה עלינו לעשות כדי למזער את התופעה?

מהו מלאי עודף?
מלאי המוחזק מעל הרמה המקסימאלית האופטימלית נחשב כמלאי עודף. רמת מלאי מקסימאלית הינה הכמות האופטימאלית להזמנה בתוספת מלאי ביטחון. עליכם לחשב את רמת מלאי המקסימאלית לכל פריט כדי לזהות מצבים של מלאי עודף.

סיבות אפשריות למלאי עודף:
1.
שינוי בביקוש הפריט
שינויים בהרגלי הצריכה של הלקוחות שלכם ו/או בדפוס הביקושים גורמים למלאי שלכם להתיישן ולאבד מערכו. מלאי שלא נמכר בטווח הזמן הרצוי גורם להוצאות אחסון מיותרות.

2. תחזית ביקושים שגויה
ארגונים מעריכים את תחזית הביקוש לפריט בטכניקות שונות. במקרים מסוימים הארגון משתמש בטכניקות חיזוי שאינן תואמות לדפוס הביקושים הייחודי לפריט. מציאות זו מובילה לפערים גדולים בין תכנון הביקושים לצריכה בפועל, וכפועל יוצא למלאי עודף.

3. העדר התראות ומנגנוני בקרה
עליכם לזהות בזמן אמת מצבים של מלאי עודף. במידה ולא אפיינתם במערכת המידע שלכם מנגנון התראות לזיהוי מלאי עודף, אתם עלולים להמשיך לרכוש מלאים שלא קיים בהם צורך לארגון. האם אפיינתם רמות מלאי? האם אתם מקבלים התראה במקרה ומלאי הפריט גבוה מרמת המלאי המקסימאלי?

אסטרטגיות להפחתת מלאי עודף בארגון שלכם
צמצום המלאי העודף יסייע לכם לשפר את הרווחיות. ללא הגדרה ברורה של רמות המלאי מינימום ומקסימום יהיה זה בלתי אפשרי להפחית את ערך המלאי העודף. המשימה הראשונה לפני כל ההמלצות המפורטות בהמשך הינה להגדיר את רמות המלאי או לוודא שהמספרים אכן משקפים את דפוס הביקושים הייחודי לכל פריט. כלומר, גם אם עשיתם זאת בעבר, עליכם לבצע אופטימיזציה מעת לעת (לפחות פעם בשנה) ולהגדיר מחדש את רמות המלאי. 

1.
חשבו רמת מלאי מקסימום
ראשית עליכם לחשב את רמת המלאי המקסימאלית עבור כל פריט. המשמעות: עליכם לחשב את גודל ההזמנה האופטימאלי ואת מלאי הביטחון באופן המדויק ביותרזכרו שערך זה הוא דינאמי ומשתנה בהתאם לדפוס הביקושים של הפריט ולפיכך רצוי לעדכן מעת לעת.

2. בדקו מחדש את רמת השירות
חשוב לבצע ניתוחי רגישות לרמת השירות, SERVICE LEVEL לפריטים שלכם. יכול מאד להיות שניתן להפחית את רמת השירות ובכך לעדכן את נקודת ההזמנה וגובה מלאי הביטחון. ניתוח ביקושים יכול להיעשות בקריטריונים שונים כגון: ערך צריכה שנתי, רווחיות, תנודתיות ועוד. קראו עוד במאמר ניתוח פארטו

3. צמצום זמני האספקה של הספק
אחת הדרכים היעילות לשיפור רמות המלאי היא הפחתת זמן האספקה. קיצור זמני האספקה מאפשרים גמישות בתכנון ההצטיידות והקטנת הוצאות החזקת המלאי.

4. התראות לזיהוי מלאי עודף
עקבו אחרי המלאי שלכם בזמן אמת. בכל מערכת מידע תוכלו לאפיין בקלות את רמת המלאי המקסימאלית וליצור לוגיקה עסקית שתאפשר לכם לקבל התראה על מלאי עודף.

5. תכנון ביקושים
ניתוח אנליטי לביקוש הפריט יספק לכם תמונה רחבה ויסייע לכם בחישוב התחזית. המטרה שלכם היא ליצור תחזית ביקושים מדויקת ככל שניתן. השתמשו במיטב הכלים לניתוח ותכנון ביקושים. תחזית ביקושים תסייע לכם להימנע ממצבים של מלאי עודף.

6. צמצום זמני הייצור
אם אתם יצרנים, מצאו דרכים חדשות ומקוריות לייעל את תהליכי הייצור שלכם. הפחיתו את זמני ה– SET-UP. צמצום זמני הייצור ו/או זמני הכינון יסייעו לכם להימנע ממצבים של מלאי עודף.

7. אפיון מחדש לתהליכי שרשרת האספקה
אם אתם קמעונאים, מפיצים או יצרנים המנהלים את ההפצה בעצמכם, מצאו דרכים חדשות ומקוריות לייעל את שרשרת האספקה. בחינה מחדש לתהליכים קיימים ו/או שיפור תהליכים חדשים תסייע לכם במניעת מלאי עודף.

8. קבלת החלטה כיצד לטפל במלאי העודף
אתם לא צריכים להמתין למצבים של מלאי עודף ואז לקבל החלטה מה לעשות. רצוי שהאסטרטגיה שלכם לטיפול במלאי עודף תהיה מוכנה מראש, או במילים אחרות תכנית מגירה להתמודדות במקרים שונים. מלאי עודף יכול לשמש כהזדמנות מכירה ללקוחות. למשל, אתם יכולים להציע את הפריט במחיר מיוחד כל עוד אתם נמצאים מעל רמת המלאי המקסימאלית. ברגע שהפריט חוזר לטווח האופטימאלי הרצוי, המחיר יתעדכן בהתאם.

9. חיסול מלאי עודף
זכרו כי הספקים הם השותפים העסקיים שלכם. במקרים מסוימים הספקים שלכם יהיו מוכנים לקבל החזרות. שפרו את הסכמי הרכש שלכם מול ספקים וקבעו מראש תנאים שיאפשרו לכם להחזיר פריטים במקרה של מלאי עודף.

10. סחר במלאי עם שותפים בתעשיה
לפעמים גם למתחרים יש עניין במלאי העודף שלכם, לפחות במקרים שמדובר בחומרי גלם. המלאי העודף שלכם יכול לשמש את השותפים העסקיים או המתחרים שלכם בתעשיה ולהיפך. שקלו דרכים לשיתוף פעולה במטרה למנוע מצבים של מלאי עודףשקלו למכור את המלאי העודף לשותפים העסקיים שלכם או לעבד אותו מחדש בעצמכם.

סיכום
הפחתת המלאי העודף הינה משימה חשובה אשר תתרום להקטנת הוצאות החזקת המלאי וכמובן לשיפור הרווחיות. המלאי העודף תופס לכם שטח מדף מיותר ומונע מכם לפעול ביעילות הרצויה. זכרו, המטרה שלכם היא לזהות, להימנע ולטפל במצבים של מלאי עודף. מנהלים מלאי? קבלו מדריך לניהול מלאי. אתרוג הנדסת תעשיה וניהול הינה חברת ייעוץ והדרכה המציעה קורס ניהול מלאי לארגונים לשיפור יעילות התכנון, חיסכון בהוצאות החזקת המלאי, שיפור הזמינות, שיפור הרווחיות ואופטימיזציה. 

 

הרשמה לבלוג

קבלו מאמרים ותוכן מקצועי ישירות לאימייל שלכם