כאשר ארגון מנהל מלאי גורמים רבים יכולים להשפיע על הרווחיות: תכנון המלאי, רמות המלאי, תחזית ביקושים, זמינות המלאי, מדיניות חידוש המלאי, רמת השירות ועוד. הניסיון מלמד כי ארגונים מקדישים יותר מאמצים בשיפור זמינות המלאי ופחות בשיפור הרווחיות. אל לכם לשכוח כי המלאי שבבעלותכם הוא השקעה שעשיתם ועליכם להמיר אותו במהירות האפשרית למזומנים. כיצד ניתן למקסם את הרווח הגולמי על ההשקעה שעשיתם במלאי? האם אסטרטגיות המלאי שלכם יעילות? קבלו מאיתנו 5 טיפים לשיפור הרווחיות:

תכנון המלאי
זמינות המלאי מאפשרת לארגונים לפעול באופן רציף וללא עיכובים מיותרים. כמנהלי מלאי אתם מעוניינים במלאי הנכון, בזמן הנכון, בכמות הנכונה ובמקום הנכון. לזמינות המלאי מטרות רבות: שירות ללקוח, מכירה מיידית ללקוח, פעילות ייצור רציפה, השקת מוצר חדש, פעילות אחזקה מתוכננת ועוד. זמינות המלאי משרתת את הארגון בהיבטים רבים ומגוונים כאשר הקו המוביל הוא מניעת חוסרים ויציבות בפעילות. ללא כל ספק זמינות המלאי מאפשרת לארגונים להגיב מהר יותר, אך אסור לכם לשכוח כי המשימה העיקרית והחשובה המצופה מכם כמתכנני מלאי היא איזון בין היצע וביקוש.

בחנו את עצמכם:
1.
כיצד מתבצע תהליך ניתוח הביקושים?
2.
כיצד מתבצע תהליך סיווג הפריטים והתאמת אסטרטגיית מלאי מיטבית?
3.
באיזה תדירות אתם מעדכנים את רמות המלאי, מינימום ומקסימום?
3.
האם הנתונים שברשותכם אמינים ומדויקים?
4.
למי בארגון האחריות לביצוע ניתוח ביקושים?
5.
האם אתם עורכים ניתוח ביקושים באופן ידני או באמצעות תוכנה לניהול מלאי?

טיפים ליישום
1.
ערכו ניתוח ABC XYZ לסיווג הפריטים. ניתוח ABC XYZ מאפשר לנתח את ביצועי הפריטים בשילוב שני קריטריונים ובכך מסייע לשמור על האיזון בין היצע לביקוש. דוגמאות: ערך צריכה ותנודתיות הפריט. רווח גולמי ושונות הביקוש של הפריטים.   
2.
זמינות הפריט נקבעת בהתאם למאפיינים שונים כגון: מלאי מהיר, מלאי איטי, רווחיות הפריט, קריטיות הפריט, שונות הפריט, תנודתיות, ביצועי הספק וכו‘. תפקידו של מלאי הביטחון הוא להבטיח את הזמינות הרצויה בהתאם לדרישות וביצועי הפריט. בדקו האם מלאי הביטחון שהגדרתם אכן עונה על ציפיותיכם. עליכם לאפיין את רמת השירות הנכונה לפריט ולעקוב אחר הביקושים בפועל כדי לעדכן במידת הצורך.
3.
מלאי עודף פוגע ברווחיות שלכם. עליכם לחשב את ערך המלאי העודף שברשותכם בכל עת. כדי לעשות זאת תצטרכו לחשב מלאי מקסימום אופטימאלי לכל פריט במלאי. מדידת מלאי עודף והתראות בזמן אמת יסייעו לכם להפחית את ערך המלאי העודף.

ללא נתונים, תכנון המלאי חסר ערך. אתם צריכים להיות בטוחים עם ההחלטות שלכם בניהול המלאי. כארגון אתם מעוניינים להימנע ממצבים של חוסר או עודף מלאי. עליכם לוודא כי ניתוח הנתונים בידיים טובות ואמינות, ושבמבחן התוצאה אין לכם בעיות עודף מלאי או חוסר מלאי.

 

תחזית ביקושים
תחזית הביקוש מתייחסת לתהליך תכנון הביקושים העתידי למוצרי החברה. מלבד נתוני מכירות היסטוריים, עליכם לערוך מחקרי שוק, לנתח מגמות ביקוש, לנתח את ביצועי המלאי ולהתייחס למחזור החיים של המוצר. תחזית ביקושים אמיתית מתייחסת לכלל הנתונים הרלוונטיים בשרשרת האספקה. ככל שתצליחו לשפר את נראות המלאי כך תחזית הביקושים שלכם תהיה מדויקת יותר. נראות מלאי פירושה לדעת איזה מלאי זמין והיכן הוא ממוקם. חיזוי מדויק מפחית עלויות וכתוצאה מכך ניתן לשפר את הרווחיות. היקף החיסכון יכול להיות עצום. סטייה של אחוזים בודדים יכולה לגרום לחיזוי עודף או חיזוי חסר שהמשמעות הכספית עשויה להיות קריטית לארגון. מחקרים רבים מראים מתאם וקשר הדוק בין חיזוי לבין עלויות שרשרת האספקה. כאשר תחזית הביקושים שלכם מדויקת, הרווח שלכם משולש: אתם יכולים להשתמש במידע זה כדי לקבל החלטות תפעוליות, אתם יכולים להגיב במהירות לשינויים בדפוסי הביקושים ומשפרים את הרווחיות

נראות מלאי פירושה פשוט לדעת איזה מלאי קיים במלאי, כמה עומד לרשותך ואיפה הוא ממוקם.

בחנו את עצמכם
1.
באילו טכניקות וכלים אתם משתמשים לביצוע תחזית ביקושים?
2.
כיצד אתם מצליחים לזהות מגמות?
3.
האם אתם עורכים תחזית בהתאם לדפוסי הביקושים לפריט?
4.
כיצד אתם מצליחים לזהות ביקוש איטי, ביקוש מהיר, ביקוש אקראי וביקוש עונתי?
5.
כיצד אתם עוקבים ומודדים את דיוק תחזית ביקושים?

טיפים ליישום
1.
ערכו ניתוח ביקושים מעמיק להבנת דפוסי הביקושים הייחודיים לכל פריט
2.
ערכו תחזית ביקושים במודלים סטטיסטיים מותאמים
3.
השתמשו במדדים שונים לבחינת דיוק התחזית, כגון MAD 
4.
נתחו ועקבו אחר התוצאות כדי להתאים מדיניות מלאי ייחודית לכל פריט
5.
התייחסו למחזור החיים הייחודי של הפריט כדי להתאים את מודל החיזוי
6.
השתמשו בתוכנה לניהול מלאי שתסייע לכם בזיהוי מגמות בזמן אמת ובביצוע תחזית ביקושים

תחזית ביקושים מדויקת מסייעת בשיפור הרווחיות. הבסיס לתחזית ביקושים מדויקת היא נתונים מדויקים. תחזית טובה מעדכנת ברציפות נתונים בזמן אמת ומתייחסת גורמים רבים כגון עונתיות, תנודתיות, מגמות, שונות בביקוש, דפוסי ביקושים ומחזור החיים של הפריט. תחזית ביקושים מאפשרת להקטין את כמות המלאי שהארגון צריך להחזיק ולשפר את רווחיות הארגון.

אמינות המלאי
אמינות המלאי קריטית לתכנון מלאי. תניחו למשל שקיבלתם התראה ממערכת ניהול המלאי שצריך לבצע הזמנה חדשה עבור פריט מסוים. ברשומות המערכת מופיע 5 יח‘, אך בפועל על המדף יש 10 יח‘. במרבית המקרים מתכנני המלאי מקבלים החלטות המתבססות על הנתונים כפי שמופיעים במערכת המידע ופחות על המלאי הפיזי האמיתי על המדף. העובדה שלא ידעתם את הכמות המדויקת של המלאי עלולה לאלץ אתכם להזמין מלאי שאתם לא באמת צריכים, שלא ידעתם שיש לכם בפועל, וזו הייתה עלות מיותרת לארגון. כפי שניתן להבין לאמינות הנתונים שלכם תפקיד קריטי בקבלת ההחלטות.

בחנו את עצמכם:
1.
מהו דיוק המלאי בארגונכם? רמת דיוק המלאי המומלצת: מעל 99% דיוק
2.
האם אתם יודעים להסביר את הפערים בין רישומי מערכת המידע למלאי הפיזי על המדף?
3.
כיצד אתם פועלים לשפר את דיוק המלאי?

טיפים ליישום
1.
ערכו ספירת מלאי לקבלת רמת דיוק מלאי נוכחית
2.
במקרה שרמת הדיוק נמוכה מ-99% עליכם לקים דיון להבנת הפערים
3.
בדקו את תהליכי העבודה המתייחסים למלאי ובמיוחד תהליך קליטה למלאי ותהליך ניפוק מהמלאי
4.
במידת הצורך תעדכנו תהליכי עבודה ותוסיפו בקרות שמטרתן שיפור ברמת דיוק המלאי
5.
יחידת המחסן היא האחראית הבלעדית להלימות המלאי, דיוק המלאי

לאמינות הנתונים שלכם תפקיד מכריע בקבלת החלטות המתייחסות לתכנון המלאי. פלנרים, מתכננים, מעתדי מלאי ומנהלי מלאי מקבלים החלטות על בסיס דיוק המלאי. כארגון אתם מעוניינים להימנע ממצבים של חוסר או עודף הנובעות מבעיות של אמינות מלאי נמוכה. אמינות המלאי הינה קריטית לכל ארגון המנהל מלאי. ככל שתצליחו לשפר את דיוק המלאי כך תצליחו לשפר את הרווחיות, וכך תוכלו למזער שגיאות בתכנון המלאי

מדדי ניהול מלאי לשיפור הרווחיות
ניהול מלאי כרוך במעקב אחר ביצועים בזמן אמת. מלאי איטי שלא זז ומלאי מהיר שלא זמין תורמים שניהם לרווחיות נמוכה. עליכם למדוד ביצועים בניהול המלאי כדי לזהות דפוסי ביקושים ולהתאים אסטרטגיות מלאי. אילו אסטרטגיות תורמות לגידול בביקושים ושיפור הרווחיות? בחרו מדדים, KPI’s שישקפו עבורכם תמונת מצב עדכנית ותובנות להשגת היעדים האסטרטגיים שקבעתם. המטרה היא לשמור על רמות מלאי אופטימאליות שתפקידן לשפר תזרים מזומנים ורווחיות.

בחנו את עצמכם
1.
האם המדדים שהגדרתם משקפים את המדיניות שלכם בניהול מלאי?
2.
האם המדדים נגישים לבעלי העניין הרלוונטיים? מעודכנים בזמן אמת?
3.
האם המדדים מעודכנים בזמן אמת?
4.
האם אתם משווים את הביצועים הארגוניים לסטנדרטים המקובלים בתעשיות דומות?
5.
כיצד אתם מגבשים תובנות מהמדדים שאפיינתם?

טיפים ליישום
להלן מדדים מומלצים למעקב והבנת יחסי מלאי שיאפשרו לכם לשפר את הרווחיות:
1.
יחס סבבי המלאי. Inventory turnover

2. ימים למכירת המלאי. Days to Sell Inventory
3.
שיעור תשואת הרווח הגולמי על ההשקעה במלאי. GMROI
4.
דיוק המלאי. Inventory accuracy
5.
רמת השירות. Service level
6.
זמינות הספק. Supplier avialability
7.
ערך המלאי הממוצע. Average Inventory
8.
עלות החזקת המלאי Holding Cost
9.
זמן מחזור הזמנת רכש. Order cycle time
10.
אי זמינות מלאי. Out of stock


תוכנה לניהול מלאי
אתם לא צריכים הכל בכוחות עצמכם. כאשר מנהלים מלאי כמות ההחלטות שצריך לקבל בזמן אמת היא עצומה ותוכנה לניהול מלאי יכולה לעשות את ההבדל: מקסום רווחים וחיסכון בהוצאות החזקת המלאי. תוכנה לניהול מלאי תסייע לכם לשפר זמינות, רווחיות וביצועים. האם תוכנת מדף סטנדרטית לניהול מלאי תענה על ציפיותיכם? ככל הנראה לא בגלל שצריך לעשות התאמות לפעילות הייחודית וליעדי הארגון שלכם. אם כך, מהם המאפיינים הבסיסיים שאתם צריכים בתוכנה לניהול מלאי אופטימאלי:

1. ניתוח ביקושים, לרבות ניתוחי ABC XYZ
2.
תחזית ביקושים, לרבות זיהוי דפוסי ביקושים כגון עונתיות ואקראיות
3.
זיהוי ומעקב אחר מגמות בזמן אמת
4.
המלצות אופטימאליות לגודל המנה המוזמנת או המיוצרת
5.
עדכון אוטומאטי לרמות מלאי אופטימאליות
6.
מניעת מלאי עודף
7.
מניעת מלאי מת ופגי תוקף
8.
אופטימיזציה לרמת השירות
9.
אופטימיזציה לשיפור הרווחיות
10.
אופטימיזציה למלאי

האתגר שלכם בניהול מלאי הוא למקסם רווחים ובו זמנית להפחית את ערך המלאי, לשפר זמינות ולשמור על רמות מלאי נמוכות, לזהות מלאי איטי ומלאי עודף ולשפר ביצועים. אתם צריכים לקבל החלטות בביטחון מלא וזה בדיוק מה שאתם צריכים לצפות מתוכנה איכותית לניהול המלאי. מחפשים תוכנה לניהול מלאיאתרוג הנדסת תעשיה וניהול תפתח עבור הארגון שלכם תוכנה מותאמת וייחודית לניהול מלאי אופטימאלי. ממשק משתמש יעיל ונוח, אוטומציה לתכנון הזמנות רכש, אופטימיזציה לתכנון הייצור, התראות מותאמות, התמודדות עם אילוצי הארגוןניהול שרשרת האספקה ואופטימיזציה למלאי. פיתוח תוכנה לניהול מלאי

לסיכום

כאשר מנהלים מלאי מטרת הארגון היא צמצום עלויות ומקסום הרווחים. ארגונים צריכים לנהל ביעילות מלאי, כדי להבטיח שיש להם מלאי מספיק כדי לעמוד בביקושים וכמו כן למזער את אובדן המכירות. זכרו, אם אתם מעוניינים לשפר את הרווחיות אתם צריכים להימנע ממלאי עודף, מלאי מת, השמדת פגי תוקף ואי זמינות מלאי. בחירת אסטרטגיות מלאי לשיפור הרווחיות יובילו את הארגון לשגשוג ויציבות. פיתוח תוכנה לניהול מלאי מותאמת לארגון שלכם תסייע למקסם רווחיות ובו זמנית להפחית את ערך המלאי ועלויות החזקת המלאי

הרשמה לבלוג

קבלו מאמרים ותוכן מקצועי ישירות לאימייל שלכם